Budowanie odporności organizmu to proces, który za zakończony można uznać około 12 roku życia - jak wzmacniać odporność do tego czasu?

Jak wzmocnić odporność dziecka?

Dziecko, które często choruje to przyczyna wielu zmartwień dla rodzica. Oprócz troski o zdrowie malucha, dochodzi stres związany z pracą zawodową i koniecznością załatwiania kolejnych dni wolnych, opieki nad dzieckiem oraz L4 na nie. Zdecydowanie częściej chorują dzieci, które na co dzień uczęszczają do żłobka, przedszkola lub szkoły (głównie w okresie nauczania początkowego), a rzadziej te, które pozostają pod opieką babci lub niani (stykają się z dużo mniejszą ilością wirusów, na które ich organizm zdążył się już uodpornić). Jak pomóc dziecku i sobie w budowaniu odporności?

Budowanie odporności

Układ immunologiczny osiąga pełną dojrzałość dopiero około 12. roku życia, a co za tym idzie – dziecko do tego wieku narażone jest na zdecydowanie więcej infekcji niż przeciętny nastolatek lub osoba dorosła. Przyjmuje się za normę około 6-8 infekcji w roku, choć znacznie częściej dziecko może zapadać na drobniejsze i mniej obciążające jego organizm przeziębienia (nawet 2 razy w miesiącu!). Budowanie odporności jest długotrwałym procesem, przez który musi przejść każdy organizm. Nie musimy jednak czekać bezczynnie na zakończenie owego procesu, lepiej jest go wspierać – jak wzmocnić odporność dziecka?

Osłabiona odporność – jak ją wzmacniać?

Zadaniem układu odpornościowego jest obrona naszego organizmu przed wirusami i bakteriami oraz ich zwalczanie (gdy jednak uda im się wniknąć do naszego organizmu). Mamy wpływ na odporność naszych dzieci! Co powinniśmy robić?

  • Wzmocnić odporność możemy m.in. dzięki regularnemu wychodzeniu na świeże powietrze - bez względu na temperaturę i pogodęŚwieże powietrze – dziecko powinno mieć możliwość spacerowania na świeżym powietrzu codziennie, bez względu na pogodę; tylko pozwalając maluchowi na eksplorowanie otoczenia w różnych warunkach atmosferycznych damy możliwość jego organizmowi na zdobycie umiejętności radzenia sobie ze zmianami temperatury, czy opadami;
  • Hartowanie – wychodzimy na spacery? Świetnie! Czas te spacery urozmaicić o… hartowanie, które może polegać choćby na ściąganiu mitycznej czapeczki – najpierw na kilka minut, a następnie stopniowo wydłużając ten czas; oczywiście hartowanie powinno odbywać się w granicach rozsądku i lepiej zrezygnować z niego np. podczas wietrznych dni;
  • Zmiana klimatu – jeśli to tylko możliwe, starajmy się minimum dwa razy w roku zmieniać klimat naszemu dziecku, zimą doskonale jest spędzić ferie w górach (uwaga: wybierajmy miejscowości z jak najmniej zanieczyszczonym powietrzem, unikajmy kotlin, w których kumulują się szkodliwe pyłki), a urlop letni zaplanujmy nad morzem, by maluch mógł powdychać jod i zmierzyć się z zimną wodą oraz wiatrem;
  • Zdrowa, odpowiednio zbilansowana dieta – tylko taka dostarczy naszemu dziecku wszystkich niezbędnych witamin, minerałów oraz innych składników odżywczych, dzięki którym jego organizm będzie mógł budować swoją odporność; istotne jest przede wszystkim dopilnowanie ilości spożywanych przez malucha warzyw i owoców (powinny pojawić się w menu codziennie, najlepiej w postaci dodatku do każdego posiłku), chudego mięsa oraz ryb (te powinny znaleźć się w menu minimum dwa razy w tygodniu);
  • Dbanie o odpowiednią temperaturę w mieszkaniu / domu oraz właściwy poziom nawilżenia powietrza w pomieszczeniach – przegrzewanie dziecka to jedne z najczęstszych błędów popełnianych przez rodziców maluchów, optymalna temperatura w domu powinna wahać się między 19 a 20 oC; należy również pamiętać o regularnym wietrzeniu pomieszczeń (najlepiej przed snem!) oraz nawilżaniu powietrza, np. za pomocą profesjonalnych nawilżaczy lub po prostu mokrych materiałów rozkładanych na kaloryferach – dzięki odpowiedniemu nawilżeniu powietrza zapobiegniemy wysuszaniu śluzówek nosa i gardła, minimalizując tym samym ryzyko wniknięcia do organizmu rozmaitych wirusów i bakterii;
  • Nocny odpoczynek to czas dla organizmu na regenerację, niezbędną do prawidłowego funkcjonowaniaZdrowa porcja snu – nocny odpoczynek to czas, w którym organizm każdego człowieka się regeneruje, dlatego tak ważne jest dbanie o to, by nasze dzieci porządnie się wysypiały; zregenerowany i wypoczęty organizm jest mniej narażony na wirusy i bakterie;
  • Szczepienia – zdrowe dziecko, u którego pediatra nie stwierdził żadnych przeciwwskazań do szczepienia, powinno być wszczepione zgodnie z kalendarzem szczepień na wszystkie zakaźne choroby wieku dziecięcego, dodatkowo warto wziąć pod uwagę możliwość zaszczepienia dziecka na rota wirusy, pneumokoki i meningokoki, niektórzy lekarze polecają również zaszczepienie dzieci przeciwko wirusowi grypy;
  • Preparaty na odporność – jeżeli nasze dziecko choruje częściej i każdą infekcję przechodzi ciężej niż jego rówieśnicy, dobrze jest zgłosić się do lekarza, który może zlecić szczegółowe badania w celu wykluczenia tzw. wrodzonego braku odporności; po wykluczeniu wrodzonego braku odporności – można wspólnie z pediatrą podjąć decyzję o wdrożeniu do codziennej diety specjalistycznych suplementów, leków lub produktów medycznych, które mają wspierać układ odpornościowy dziecka.

Co na odporność u dziecka?

Tran dla dzieci to suplement, po który najczęściej sięgamy walcząc o odporność naszych dzieciW aptekach znajdziemy mnóstwo preparatów, które mają wspierać dziecięcy układ odpornościowy. Jednym z uniwersalnych i najczęściej stosowanych medykamentów jest tran dla dzieci, który stanowi źródło niezastąpionych w walce z osłabioną odpornością kwasów omega 3 i 6.

Ważną rolę dla układu immunologicznego organizmu dziecka odgrywają również probiotyki, które należy bezwzględnie podawać podczas antybiotykoterapii, a w szczególnych sytuacjach również poza okresami leczenia. Nie należy zapominać, że najlepszy źródłem witamin i minerałów jest odpowiednio zbilansowana dieta, jeśli jednak nasz chorowitek jest dodatkowo niejadkiem – warto rozważyć podawanie mu preparatów witaminowych. Oczywiście wszystkie leki, suplementy i produkty lecznicze, które chcemy podać dziecku dobrze jest skonsultować z pediatrą prowadzącym malucha, aby wykluczyć ryzyko przedawkowania jakiś składników.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.