witaminy dla ciężarnych

Witaminy dla kobiet w ciąży

Ciążą to czas, kiedy mama musi zadbać o siebie ze zdwojoną siłą. Szalenie ważną rolę w tym czasie odgrywa odpowiednia dieta. Nasz maluszek wszystko dostaje od nas. Jeśli czegoś będzie brakować nam, będzie brakować też jemu. Nie wiem czy wiesz, ale w czasie ciąży diametralnie zwiększa się zapotrzebowanie na niektóre składniki mineralne, witaminy oraz kwasy tłuszczowe DHA. Wynika to z faktu, że teraz nie tylko my z nich korzystamy. Zdrowa i właściwie zbilansowana dieta jest więc naszym obowiązkiem. Które witaminy dla kobiet w ciąży są najważniejsze?

Wielka piątka – te witaminy muszą znaleźć się w twojej diecie

Spodziewasz się dziecka? Zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, w okresie ciąży i karmienia piersią powinnaś zadbać o suplementowanie dokładnie 5 składników. Są to jod, witamina D, żelazo, NNKT oraz kwas foliowy. Ten ostatni nazywany jest witaminą życia. Przede wszystkim ma duży wpływ na prawidłowy rozwój dziecka, a zwłaszcza jego mózgu i rdzenia kręgowego. Niedobory tejże witaminy mogą prowadzić do pojawienia się wad cewy nerwowej – wodogłowia lub rozszczepu kręgosłupa. Jakie jeszcze witaminy dla kobiet w ciąży są ważne?

Witaminy z grupy B

Ważną rolę w życiu przyszłej mamy odgrywają też witaminy z grupy B. Substancje te mają przede wszystkim znaczenie w procesie przemiany materii, dla funkcjonowania układu nerwowego i sercowo-naczyniowego oraz dla regulacji gospodarki hormonalnej.

Witamina E

Ta witamina zmniejsza ryzyko poronienia oraz przedwczesnego porodu. Zapobiega także wadom układu nerwowego u dziecka. Wpływa na wzrok i sprawia, że składniki odżywcze mogą być właściwie transportowane do tkanek.

Witamina A

Ta witamina ma istotny wpływ na rozwój wzroku u dziecka oraz wzrost i wzmocnienie kości. Uwaga! Witamina A chroni też przed upośledzeniem wzrostu płodu.

migdały w ciąży
migdały to cenne źródło witamin z grupy B

Gdzie szukać ważnych witamin?

Ważne witaminy dla kobiet w ciąży oraz dla prawidłowego rozwoju płodu znajdują się w bogatej gamie produktów spożywczych. I tak np. źródłem żelaza jest chude mięsa, jaja, rośliny strączkowe oraz ryby. Witaminy z grupy B to przede wszystkim płatki zbożowe, mleko, twaróg, migdały (przydadzą się też na zgagę) oraz warzywa, szczególnie szpinak, pomidory i kalafior. Witaminę D znajdziesz w mleku, maśle, twarogu, śmietanie i żółtku jaja. Witamina E to oliwa z oliwek, olej oraz pomidory. Najlepszym źródłem tak ważnego dla kobiet w ciąży kwasu foliowego jest soczewica. Duże jego ilości znajdziemy także w ciecierzycy oraz szpinaku. Nieco mniej ale wciąż dostatecznie dużo kwasu foliowego znajduje się w brokułach, awokado, kapuście włoskiej i burakach.

kwas foliowy dla kobiet w ciąży
soczewica to doskonałe źródło kwasu foliowego – tak ważnego dla kobiet w ciąży

Suplementy jako dodatek do diety

Nawet, jeśli sumiennie zadbamy o właściwe menu, pojawiające się w ciąży wymioty mogą doprowadzić do pewnych deficytów witamin i składników mineralnych. Co robić w takiej sytuacji? Można sięgnąć po witaminy dla kobiet w ciąży w postaci gotowych preparatów. Przyjmowanie suplementów jest jak najbardziej wskazane. Może to być np. Doppelherz aktiv Mama. Preparat ten pomaga uzupełnić dietę w ważne składniki odżywcze. Przede wszystkim dostarcza niezbędny kwas foliowy, żelazo, jod, magnez, cynk oraz kwas tłuszczowy DHA. Uwaga! Skład preparatu został starannie dobrany do potrzeb kobiet ciężarnych i karmiących, a także kobiet dopiero planujących ciążę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.