Witamina D jest konieczna do prawidłowego wzrostu, rozwoju i funkcjonowania organizmu, w różnych jego obszarach

Witamina D, najbardziej słoneczna wśród witamin

Witamina D jest jedną z wielu niezbędnych do prawidłowego rozwoju, wzrostu i funkcjonowania ludzkiego organizmu. Jej suplementacja jest konieczna w przypadku niemowląt i małych dzieci oraz zalecana większości ludziom żyjącym w umiarkowanym klimacie. Dlaczego witamina D jest taka ważna? Jak ją suplementować? 

Konsekwencje niedoboru witaminy D

Synteza witaminy D możliwa jest dzięki ekspozycji ciała na słońce - w odpowiednim czasie i ilościNiedobór witaminy D może być niebezpieczny w skutkach, zwłaszcza gdy ma on miejsce we wczesnym dzieciństwie. Zbyt mała podaż tej witaminy może prowadzić do krzywicy, której objawami są m.in. opóźnione ząbkowanie i próchnica, rozmiękanie kości potylicy, czy tężyczka krzywicza. Obecnie ciężko nam sobie wyobrazić, że jeszcze na początku XX wieku, czyli przed odkryciem witaminy D oraz jej roli, nawet 75% mieszkańców dużych miast cierpiało w powodu krzywicy. W obecnych czasach zdecydowana większość rodziców małych dzieci ma świadomość wagi suplementacji tej witaminy w okresie niemowlęcym i często konsultuje z pediatrą jej dalsze uzupełnianie u małych dzieci, młodzieży,  nawet u siebie. Odpowiednie stężenie witaminy D we krwi to również lepsza odporność.

Synteza witaminy D

Przyjmuje się, że aby doszło do syntezy odpowiedniej ilości witaminy D, powinniśmy w okresie od kwietnia do września wystawiać około 18% naszego ciała na słońce przez minimum 15 minut, najlepiej między godziną 10 a 15. Da się zrobić? Najczęściej tak, choć nie zawsze. Chłodna wiosna i jesień może sprawić, że jednak nie będziemy mieli ochoty chodzić w krótkim rękawku, czy z odsłoniętymi nogami. Ponadto coraz częściej i coraz bardziej przejmujemy się negatywnym oddziaływaniem promieniowania UV na naszą skórę, a co za tym idzie – smarujemy nasze dzieci i siebie samych kremami z wysokimi filtrami, które mogą skutecznie zaburzać syntezę witaminy D. No i jeszcze ten smog, który może być powodem do nie wychodzenia z domu prawie w ogóle.

Tłuste ryby są doskonały źródłem witaminy D - porcja węgorza lub łososia zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na tę witaminęWitamina D – skąd ją brać?

Źródłem witaminy D może być oczywiście zdrowa i dobrze bilansowana dieta. Najwięcej znajdziemy jej w tłustych rybach, takich jak węgorz, łosoś, czy śledź. Porcja takiej ryby powinna mniej więcej zaspokoić dzienną dawkę na witaminę D. Innym źródłem witaminy będzie żółtko jajek, ser żółty i masło. Na szczęście witaminę D można suplementować, np. poprzez regularne przyjmowanie tranu, bądź witaminy D w kroplach lub innej postaci (dopasowanej do wieku dziecka).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.