Planowanie ciąży najlepiej zacząć 12 miesięcy wcześniej, to wystarczająco dużo czasu, by zadbać o wszystkie ważne aspekty

Przygotowujemy się do ciąży! Suplementacja?

Ciąża to szczególny okres w życiu kobiety, dlatego należy się do niej dobrze przygotować. Rozsądnie jest zacząć już około 12 miesięcy wcześniej. To wystarczający okres czasu, by poprawić własną kondycję, obniżyć wagę (w razie nadwagi lub otyłości), zrezygnować z wszelkich używek i wprowadzić zdrowy sposób odżywiania się. Ważna jest również rozsądna suplementacja w tym okresie. Od czego zacząć? 

Zacznij od ogólnych badań

Podstawowe badania krwi (morfologia) oraz ogólne badanie moczu to podstawowe metody na sprawdzenie kondycji naszego organizmu, dzięki czemu możliwa będzie odpowiednia suplementacjaPrzygotowania do ciąży najlepiej zacząć od zrobienia podstawowych badań, czyli morfologii krwi oraz ogólnej analizy moczu. Wszystko dobrze? Świetnie! Czas zabrać się za bardziej szczegółowe sprawdzanie swojego organizmu. Z krwi wykonamy badania hormonalne – sprawdzając poziom hormonów płciowych oraz hormonów tarczycy. Następnie koniecznie umówmy się z ginekologiem, który oprócz rutynowego badania – wykona nam również cytologię i biogenezę (czystość pochwy), zleci wykonanie usg transwaginalnego oraz usg piersi. Bardzo ważna, choć wciąż często lekceważona jest też kontrola stomatologiczna. Dokładny przegląd zębów oraz ocena stanu jamy ustnej, a następnie wyleczenie wszystkich ubytków to bardzo ważny element profilaktyki. Zepsute zęby to potencjalny stan zapalny całego organizmu, którego absolutnie nie potrzebujemy przed, ani tym bardziej w ciąży. Zanim zajdziemy w ciążę – wykluczmy obecność potencjalnego konfliktu serologicznego, zwanego również konfliktem Rh. Czeka nas również szereg badań szczegółowych, m.in.: badania w kierunku kiły, badanie w kierunku toksoplazmozy, badanie przeciwciał w kierunku różyczki oraz HIV. Przed ciążą warto również wykonać kilka szczepień ochronnych, w tym szczepienia przypominające. Na co się zaszczepić? Między innymi przeciwko: różyczce (jeśli w badaniach z krwi wyjdzie zbyt niska ilość przeciwciał), ospie wietrznej (jeśli nie przechodziłyśmy jej w dzieciństwie), grypie (zwłaszcza, gdy ciąża przypada na okres wzmożonej zachorowalności), WZW typu B, tężcowi, błonicy i krztuścowi (przypominająca).

Zdrowy tryb życia i suplementacja

Zdrowy tryb życia to najlepsza profilaktyka wielu chorób i potencjalnych problemów, również w ciąży. Wspomniana już rezygnacja z używek, regularna aktywność fizyczna oraz pełnowartościowa dieta powinna zapewnić nam odpowiedni poziom witamin i minerałów w organizmie – sztuczna suplementacja nie będzie wówczas potrzebna. Jedynym suplementem, o którym nie może zapomnieć żadna przyszła mama jest kwas foliowy. Suplementacja tego ważnego składnika jest konieczna, a co więcej – dużo bardziej efektywna niż próby uzupełnienia go w naszym organizmie za pomocą diety. Kwas foliowy przyswajany jest niemal w 100% z suplementu (folik mama + folik). Zalecana dawka dla kobiet planujących ciążę i kobiet ciężarnych to 0,4 mg kwasu foliowego dziennie – najlepiej zacząć regularne przyjmowanie kwasu foliowego około 3 miesięcy przed planowaną ciążą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.