Otyłe dzieci to najczęściej otyli dorośli - przerwijmy to błędne koło

Otyłość? Powiedzmy jej stanowcze nie!

Polacy to obecnie jeden z najszybciej tyjących narodów na świecie. Nawet co piąte dziecko jest otyłe i coraz mniej z tej otyłości wyrasta. Szacuje się, że obecne pokolenie kilkulatków może być pierwszym, którego długość życia będzie krótsza w stosunku do pokoleń wcześniejszych. Przerażające? Tak! Przyczyn tego stanu jest wiele i warto je sobie uświadomić, by skutecznie walczyć z problemem nadprogramowych kilogramów. Co zrobić, by nasze dzieci wyrosły na zdrowych dorosłych? Nie pozwólmy, by otyłość pokrzyżowała im plany!

Otyłość w liczbach

Liczby dotyczące nadwagi i otyłości wśród dzieci są zatrważające - co piąte dziecko zmaga się z problemem nadprogramowych kilogramówW ponad 90% otyłość jest skutkiem nieprawidłowej diety i zbyt małej ilości ruchu, a jedynie u około 10% otyłych dzieci stwierdza się tzw. otyłość wtórną, której podłożem są różnego rodzaju schorzenia (m.in. hormonalne, czy układu nerwowego). Mówi się, że otyłość bywa dziedziczna, ale w znaczącej części przypadków chodzi właśnie o dziedziczenia złych nawyków. Dziedziczne mogą być natomiast: wolniejsze tempo przemiany materii i gromadzenie się tkanki tłuszczowej w konkretnych partiach ciała. Należy mieć również świadomość, że około 75% dzieci, które w wieku 10 – 15 lat mają nadwagę lub są otyłe – będą otyłymi dorosłymi. To naprawdę zatrważające dane!

Czym skorupka za młodu nasiąknie…

Otyłość u dzieci wynika przede wszystkim ze złej diety oraz zbyt małej ilości ruchuRodzice muszą mieć świadomość, że to przykład jaki dają dziecku jest kluczowy w kształtowaniu zdrowych nawyków – tak żywieniowych, jak i dotyczących sposobu spędzania wolnego czasu, dbałości o kondycję fizyczną i zdrowie (w tym również szeroko rozumianą profilaktykę różnych chorób). Prawidłowo odżywiający się i uprawiający sport dorośli to prawidłowo odżywiające się i uprawiające sport dzieci. Uświadomienie sobie tej zależności to pierwszy krok do sukcesu, czyli szczęśliwej i zdrowej przyszłości naszych dzieci. W tym miejscu warto poświęcić chwilę na przeanalizowanie własnych przyzwyczajeń – zawsze jest czas na ich skorygowanie lub totalną zmianę! W naszym domu w roli przekąsek królują chipsy i słodkości – zastąpmy je owocami i warzywami! Najczęściej uprawianą aktywnością jest naciskanie kolejnych numerów na pilocie do telewizora – zastąpmy ją spacerami, grą w piłkę, jazdą na rowerze, jakąkolwiek formą aktywności (najlepiej mającą charakter rodzinny!).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.