Kwas foliowy z pożywienia przyswajamy tylko w około 50%, dlatego w ciąży należy folian suplementować - syntetyczny przyswajany jest przez nasz organizm w niemal 100%

Niedobór kwasu foliowego? Zlikwiduj go!

Na niedobór kwasu foliowego cierpi większość z nas, ale brak wystarczającej ilości kwasu foliowego w organizmie jest szczególnie groźny dla kobiet w ciąży – może bowiem prowadzić do poważnych wad u dziecka. Dlaczego kwas foliowy jest taki ważny? Bo bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych, które tworzą nasze DNA i regulują funkcjonowanie wszystkich komórek naszego organizmu. Dodatkowo niedobór kwasu foliowego to również zwiększone ryzyko wystąpienia anemii. Co to jest ten kwas i jak zadbać o jego odpowiedni poziom w organizmie?

Co to za kwas?

Pod popularną nazwą kwasu foliowego ukrywa się grupa związków chemicznych – pochodnych pteryny. Kwas foliowy nazywany jest również: folacyna i folian, a także witaminą B9 lub witamina M. Naukowcom udało się wyodrębnić kwas foliowy dopiero w latach 40-tych XX wieku, z liści szpinaku – nazwa pochodzi właśnie od łacińskiego „folium” oznaczającego po prostu liść. Folian występuje nie tylko w roślinach, ale również w tkankach zwierząt – jest on m.in. odpowiedzialny za wybarwienie skrzydeł motyli.

Źródła kwasu foliowego

Warto wiedzieć, które warzywa są szczególnie bogate w kwas foliowy i jak najczęściej włączać je do naszego menuKwas foliowy jest substancją o bardzo niskiej trwałości – rozpada się m.in. pod wpływem światła słonecznego i wysokich temperatur. Najwięcej kwasu dostarczymy organizmowi zjadając świeże i surowe warzywa – ich długie przetrzymywanie i jakakolwiek obróbka termiczna mogą drastycznie obniżyć zawartość folianu w produktach. Dodatkowo kwas foliowy nie jest zbyt dobrze magazynowany przez nasz organizm, a co za tym idzie – musimy mu go na bieżąco dostarczać. Najlepiej wybierać te warzywa, które cechuje wysoka zawartość kwasu foliowego oraz witaminy C, która chroni folian przed rozpadaniem. Ciekawostką jest fakt, że nasz organizm przyswaja jedynie około 50% kwasu foliowego z pożywienia, a niemal 100% z jego postaci syntetycznej.

Niedobór kwasu foliowego jest szczególnie niebezpieczny dla kobiet ciężarnych - warto go zażywać już w okresie starania się o zajście w ciążęNiedobór kwasu foliowego w ciąży

Nie możemy do niego dopuścić, bo skutki tego z pozoru błahego niedopatrzenia mogą być naprawdę groźne dla rozwijającego się w łonie kobiety płodu.  Już 2-3 tygodnie po zapłodnieniu (czyli w 4-5 tygodniu ciąży) tworzy się zalążek układu nerwowego naszego dziecka, tzw. cewa nerwowa. Wrodzone wady cewy nerwowej w dużej mierze mają związek właśnie z niedoborem kwasu foliowego. Dlatego wszystkim kobietom planującym zajść w ciąże i bezwzględnie wszystkim ciężarnym – zaleca się przyjmowanie suplementów z kwasem foliowym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.