Kwas foliowy nie tylko dla przyszłych mam!

Większości z nas pojęcie: „kwas foliowy” kojarzy się przede wszystkim z ciążą. W tym okresie niedobór kwasu foliowego w organizmie kobiety może poczynić nieodwracalne szkody w zdrowiu rozwijającego się pod jej sercem dziecka (przeed wszystkim w kształtowaniu się cewy nerwowej). Kwas foliowy jest jednak ważny nie tylko dla przyszłych mam. Ten organiczny związek chemiczny z grupy witamin B reguluje wzrost i funkcjonowanie wszystkich komórek ludzkiego organizmu, ma wpływ m.in. na: układ nerwowy człowieka oraz jego samopoczucie. Co należy wiedzieć o kwasie foliowym?

kwas foliowy dawkowanie + acidum folicum + niedobór kwasu foliowego

Oto kilka najważniejszych faktów dotyczących kwasu foliowego:

  • Kwas foliowy został wyodrębniony z liści szpinaku, w latach 40. XX wiekunazwa kwasu foliowego pochodzi od łacińskiego słowa „folium” oznaczającego liść – po raz pierwszy wyodrębniono go w latach 40. XX wieku, właśnie z liści szpinaku; inne, rzadziej używane nazwy to: folacyna i folian, witamina B9 i witamina M;
  • kwas foliowy to grupa związków chemicznych, obejmująca około 20 pochodnych pteryny, a pteryna to z kolei substancja odpowiedzialna za… barwę skrzydeł motyli;
  • kwas foliowy ma postać jasnożółtej substancji, która rozpuszcza się w wodzie i łatwo rozpada się pod wpływem wysokich temperatur oraz promieniowania słonecznego;
  • nasz organizm nie magazynuje kwasu foliowego, dlatego ważne jest codzienne jej uzupełnianie;
  • folium znajduję się przede wszystkim w zielonych warzywach, jednak ich zbyt długie przechowywanie oraz poddawanie obróbce termicznej mogą zniszczyć nawet 70% zawartego w nich folium;
  • warzywa zawierające oprócz kwasu foliowego również spore ilości witaminy C – dużo skuteczniej i w zdecydowanie większych ilościach dostarczają organizmowi folium (witaina C chroni kwas foliowy przed rozpadem);
  • Folik to syntetyczna postać kwasu foliowego, przyswajalna niemal w 100%organizm człowieka przyswaja z jedzenia tylko około 50% kwasu foliowego, a w syntentycznej postaci acidum folicum przyswajane jest niemal w 100% (kwas foliowy – dawkowanie najlepiej ustalić z lekarzem);
  • folium bierze udział w wielu ważnych procesach naszego organizmu, m.in. w: syntezie kwasów nukleinowych (to z nich powstaje DNA), regulowaniu wzrostu i funkcjonowania wszystkich komórek, tworzeniu i dojrzewaniu czerwonych krwinek; tworzeniu soku żołądkowego i usprawnianiu funkcjonowania układu pokarmowego;
  • niedobór kwasu foliowego grozi anemią – jego odpowiedni poziom jest czynnikiem antyanemicznym.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.