Zabawy integracyjne dla dzieci to zabawy, których cele jest otworzenie się na drugiego człowieka, pogłębienie kontaktu i ośmielenie się

Moc gier integracyjnych (część III)

Wiecie już, że uwielbiam gry integracyjne. Mogliście o nich poczytać TUTAJ i TUTAJ. Dzisiaj kolejna odsłona zabaw tego typu. Poniższe przykłady to gry interakcyjne wiążące się z tożsamością dziecka, tym jak samo siebie postrzega i jak postrzegają go inni ludzie. Większość tych zabaw przeznaczona jest dla dzieci powyżej 8 roku życia, choć pewnie po ich zmodyfikowaniu – sprawdzą się również w młodszych wiekowo grupach. Miłej zabawy! 

1. Obrazy imion

Imię jest ważnym aspektem naszej tożsamości. Zaproponujmy dzieciom zabawę w obrazowanie swoich imion – potrzebne będą kartki i kredki. Każde dziecko będzie miało 10-15  minut na narysowanie tego, z czym kojarzy mu się jego imię. Potem można zrobić wystawę dziecięcych prac i zorganizować panel dyskusyjny o dziełach. Możemy również zaproponować zgadywanie imion na podstawie rysunków lub podjąć próby interpretacji prac kolegów i koleżanek.

Gry z wykorzystaniem papieru i kredek służą wyciszeniu i skupieniu, są świetne, gdy grupa dzieci jest już nieco zmęczona2. Osobista wizytówka

To gra podobna do wymienionej wyżej. Każde dziecko ma za zadanie zaprojektować swoją wizytówkę. Nie ma to jednak być kartonik z suchymi faktami na temat danej osoby, ale raczej artystyczna wariacja na temat wizytówki. Nietypowa wizytówka powinna podkreślać charakterystykę autora, przedstawiać coś, co dobrze go określa.

3. Moje mocne strony

To pozytywna gra, w której każdy uczestnik będzie spisywał (w młodszych grupach – wymieniał) swoje mocne strony. Jej celem jest uświadomienie sobie, że każdy z nas posiada mocne strony. Możemy pomagać koleżankom i kolegom podpowiadając im, że np.: pięknie rysują, świetnie liczą, zawsze pożyczają ołówek itd…

Nie wiem, czy złota rybka spełniłaby nasze trzy życzenia, ale możemy o życzeniach porozmawiać w grupie. Jakie są Twoje trzy życzenia?4. Trzy życzenia

W tej grze wcale nie chodzi o złotą rybkę. Tutaj istotne jest uświadomienie sobie własnych postaw życzeniowych oraz życzeń płynących w naszym kierunku od innych. Bardzo ważna jest również umiejętność odpowiedniego reagowania na życzenia skierowane do nas, zarówno na tak, jak i na nie. Można przeprowadzić wiele wersji tej gry – wszystko zależy od tego, czego będą dotyczyły życzenia. Najprostszą odmianą jest zabawa w trzy życzenia tu i teraz, czyli proponujemy dzieciom wypowiedzenie trzech życzeń, które wiążą się z aktualną zabawą, grupą, w której przebywają, np.: „Aniu, chciałabym, abyś częściej się do mnie uśmiechała”, „Janku, chciałbym, abyś wybrał mnie do swojej pary w następnej grze” itp.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.