bieganie po ciąży

Mama wraca do biegania

Bieganie to świetny sposób na powrót do formy. Nie od dziś wiadomo, że systematyczne treningi na bieżni skutecznie wysmuklają sylwetkę i pozwalają zrzucić zbędne kilogramy. Bieganie wzmacnia serce i układ odpornościowy. Do tego obniża ciśnienie krwi oraz poziom złego cholesterolu. I najważniejsze – dodaje skrzydeł i poprawia samopoczucie. Jeśli biegałaś przed ciążą to na pewno słyszałaś o zjawisku nazywanym euforią biegacza. Nie jest to żadna ściema. Podczas biegania uwalniane są endorfiny, czyli hormony odpowiedzialne za uczucie szczęścia i błogości. Biegając oddalamy od siebie wszelkie smutki i spadki nastroju. To, że właśnie urodziłaś dziecko, nie oznacza, że musisz zapomnieć o bieganiu. Wręcz przeciwnie! Możesz do niego wrócić, ale musisz to zrobić z głową. Jak wrócić do biegania po ciąży? O tym w poniższym wpisie. Zapraszam 🙂

Kiedy wrócić do biegania?

Na pewno nie wcześniej niż przed końcem połogu, który zazwyczaj trwa 6-7 tygodni. Jeśli rodziłaś siłami natury, połóg może trwać krócej. Jeśli miałaś cesarkę – dłużej. Jest to kwestia bardzo indywidualna, którą warto skonsultować z lekarzem prowadzącym. Ważne jest również to, abyś uważnie wsłuchała się we własny organizm. On wie dobrze, co jest dla ciebie najlepsze. Uwaga! Jeśli po treningu nasila się krwawienie, pojawiają się zawroty głowy, bóle w podbrzuszu lub bóle kręgosłupa, należy zmniejszyć wysiłek lub odczekać kilka dni przed kolejnym treningiem.

Jak wrócić do biegania po ciąży – początki

Jak wrócić do biegania po ciąży? Na pewno na spokojnie. Przez kilka pierwszych dni skup się na marszach. To pozwoli przygotować organizm do wysiłku. Później marsze zacznij przeplatać krótkim i spokojnym truchtem. Następnie zacznij tylko biegać – na początku 15-20 minut. Dystans wydłużaj na spokojnie, bez szaleństw. Pamiętaj, że od razu nie wrócisz do kilometrażu sprzed ciąży. Nawet nie powinnaś tego robić. Wszystko musi odbywać się z zachowaniem zdrowego rozsądku. Na początku, zanim odzyskasz dawną formę, wysiłek co 2-3 dzień będzie wystarczający. Inaczej organizm może nie mieć czasu na regenerację.

jak biegać po ciąży
źródło: pixabay

Kiedy najlepiej wychodzić biegać?

Oczywiście po karmieniu – wtedy piersi są mniejsze, a co za tym idzie, będzie ci znacznie wygodniej. Nie zapomnij wcześniej kupić nowego biustonosza do biegania. Ten sprzed ciąży może być teraz za mały. Pamiętaj aby nowy biustonosz nie był zbyt ciasny. W przeciwnym razie będzie uciskał piersi i przyczyniał się do zatykania kanalików mlecznych, co może doprowadzić do nieprzyjemnego zapalenia. Uwaga! Bieganie nie wpływa negatywnie na laktację. Nie wierz w teorie o kwaśnieniu czy utracie mleka przez uprawianie aktywności fizycznej. Po prostu pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu po treningu, a przede wszystkim zdrowej diecie!

Nigdy nie zapominaj o rozgrzewce!

Jak wrócić do biegania po ciąży? Jeśli nie chcesz zrobić sobie krzywdy musisz zadbać o jedno – solidną rozgrzewkę. Twoje stawy i więzadła są teraz osłabione hormonami krążącymi w ciele. Jeśli nagle zaczniesz biegać zbyt dużo i zbyt szybko, narazisz się na kontuzje lub bolesne urazy. To z kolei wymusi na tobie przerwę w bieganiu, a tego chyba nie chcesz?

jak wrócić do biegania po ciąży
źródło: pixabay

Nie poddawaj się!

Początki biegania po porodzie na pewno nie będą łatwe. Twój organizm już jest po jednym ciężkim wysiłku, jakim była ciąża i poród. Do tego sypiasz teraz o wiele mniej. Rzadziej też masz chwilę na relaks. No dobrze – nie masz jej wcale. Tak więc, powrót do biegania będzie dla ciebie nie lada wyzwaniem. Musisz uzbroić się w cierpliwość i robić krok za krokiem. Twój organizm musi sobie przypomnieć, jak przyjemne jest bieganie. Po miesiącu regularnych treningów (2-3 razy w tygodniu) na pewno będzie już prościej. A efekty w postaci zmian w ciele na pewno zmotywują cię do dalszego działania. Powodzenia!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.