Kwas foliowy po raz pierwszy wyodrębniono z liścia szpinaku w 1941 roku

Kwas foliowy w ciąży? Biorę!

Mimo że historia kwasu foliowego jest stosunkowo krótka (po raz pierwszy wyodrębniono go z liścia szpinaku w 1941 roku!), to zdecydowana większość kobiet wie, że jego suplementacja jest bardzo ważna – zarówno przed ciążą (w okresie przygotowawczym), jak i w ciąży. Kwas foliowy to nic innego jak witamina B9, znana również pod nazwami: folan lub folacyna. Źródłem witaminy B9 w codziennej diecie są przede wszystkim zielone warzywa. Należy mieć jednak świadomość, że folacyna jest witaminą nie syntetyzowaną w organizmie – musi mu więc być stale dostarczana. Jak przyswajana jest ta witamina i dlaczego kwas foliowy w ciąży jest tak istotny?

Przyswajanie kwasu foliowego

Popularnym źródłem kwasu foliowego są zielone warzywa, m.in. szpinak, natka pietruszki i kapustaChoć kwas foliowy kojarzy nam się (słusznie!) z zielonymi warzywami – to jego najbogatszym źródłem są… podroby zwierzęce (przede wszystkim wątróbka drobiowa i wołowa) oraz drożdże piekarskie, otręby i zarodki pszenne. W wyżej wymienionych produktach znajduje się ponad 250 mg folacyny (na 100 gram konkretnego produktu). Wiadomo jednak, że ciężko (dosłownie i w przenośni) objadać się wątróbką, drożdżami i otrębami (z tymi ostatnimi byłoby najmniej problemu) – dużo więcej miejsca w naszej diecie zajmują jednak warzywa.

Tymi, które zasługują na szczególną uwagę ze względu na zawarty w nich folan są szpinak i natka pietruszki – w 100 gramach produktu znajduje się go ponad 150 mg. Na samą myśl o szpinaku robi nam się… zielono? Spokojnie! Kwas foliowy obecny jest również w znacznie popularniejszych warzywach: kapuście, sałacie, brokułach i brukselce – znajdziemy go tutaj od 50 do 100 mg na 100 gram. Tym, o czym bezwzględnie musimy pamiętać jest fakt, że kwas foliowy jest witaminą bardzo nietrwałą – łatwo ją zniszczyć poprzez nieodpowiednie przechowywanie oraz obróbkę termiczną. Uwaga! Straty mogą sięgnąć nawet 90%! Kolejna ważna informacja dotyczy przyswajania kwasu foliowego – witamina B9 w formie suplementu przyswajana jest w niemal 100%, podczas gdy z pożywienia przyswajane jest maksymalnie kilkadziesiąt procent.

Kwas foliowy w ciąży chroni dziecko przed wadami wrodzonymi układu nerwowego, np. rozszczepem kręgosłupa, czy wodogłowiemKwas foliowy w ciąży – po co jest potrzebny?

Witamina B9 potrzebna jest każdemu człowiekowi, ale szczególny nacisk kładziony jest na kobiety przygotowujące się do ciąży oraz kobiety ciężarne. Dlaczego kwas foliowy w ciąży jest tak ważny? Otóż dbałość o jego odpowiedni poziom w organizmie przyszłej matki może ochronić dziecko przed wystąpieniem wad wrodzonych cewy nerwowej i układu nerwowego, czyli m.in. rozszczepu kręgosłupa i wodogłowia, przepukliny mózgowej lub oponowo-rdzeniowej oraz bezmózgowia. Przyjmowanie kwasu foliowego należy rozpocząć minimum 3-4 miesiące przed planowaną ciążą (jego suplementacja jest jednak zalecana wszystkim kobietom, które są aktywne seksualnie i mogłyby zajść w nieplanowaną ciążę), a następnie kontynuować suplementację folacyny przez cały okres ciąży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.