Moc gier interakcyjnych (część II)

W grach integracyjnych zakochałam się będąc studentką pedagogiki. Obecnie odkurzyłam tę miłość i chętnie korzystam ze zdobytej wówczas wiedzy, by urozmaicać zabawę moim dzieciom i ich koleżankom i kolegom. O grach, których celem jest ułatwienie kontaktu z drugą osobą – pisałam TUTAJ. Dzisiaj bierzemy na tapetę postrzeganie, czyli koncentrację i umiejętność odbierania innych osób (ich emocji, uczuć, różnic) w sposób otwarty.

Polowanie na fasolę to energetyzująca gra, podczas której ważna jest koncentracja i uważna obserwacja otoczenia oraz pozostałych graczy1. Polowanie na fasolę

Do tej prostej zabawy, opartej na starych zabawach dziecięcych, będziemy potrzebować rekwizyt w postaci około 30 dag białej fasoli Jaś. Przed zabawą ziarenka fasoli powinniśmy ukryć w domu lub w ogrodzie, w różnych miejscach. Zadaniem dzieci będzie ich odszukanie. Wariantów gry jest kilka, ale najczęściej szuka się na czas: kto znajdzie najwięcej ziaren w ciągu np. 3 minut – wygrywa.

2. Kto zaczął?

W tej grze ważna będzie wnikliwa obserwacja pozostałych uczestników zabawy, którzy dodatkowo będą ćwiczyć kooperację wedle zasady jeden przeciw wszystkim. Jedno z dzieci opuszcza na chwilę grupę, a grupa ustala kto będzie jej przywódcą. Dziecko, które na chwilę opuściło swoich kolegów i koleżanki – będzie detektywem, którego zadaniem będzie odkrycie, kto w grupie inicjuje różne zachowania. Przywódca bowiem będzie zaczynał klaskać – reszta dzieci ma jak najszybciej zacząć naśladować jego zachowanie. Oczywiście im więcej dzieci, tym lepiej!

3. Poszukiwacz skarbu

Gra jest podobna do poprzedniej. Tutaj również jedno z dzieci opuszcza na chwilę grupę, która w tym czasie dostaje monetę. Zadaniem grupy będzie takie przekazywanie sobie monety, by poszukiwacz skarbu nie zauważył gdzie ona jest. Najlepiej, żeby wszystkie dzieci miały ręce w tej samej pozycji przed sobą, z zaciśniętymi pięściami.

Kolorowe okulary to zabawa, w trakcie której uczestnicy mają szansę spojrzenia na świat z innego punktu widzenia, niekoniecznie różowego4. Kolorowe okulary

To gra nieco trudniejsza od wyżej wymienionych, która przybliża dzieciom temat selektywnego postrzegania różnego rodzaju życiowych barier i postaw. Zabawa polega na proponowaniu jej uczestnikom zakładania kolejnych par magicznych okularów, przez które życie może być postrzegane w różny sposób. Do wyboru mamy m.in. okulary niedowierzania, w których stajemy się nieufni; okulary ufności, okulary przekory, okulary „robię wszystko nie tak”, okulary „jestem lubiany”… Za każdym razem pytamy uczestników o to, co i jak widzą przez dane okulary.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.