ciąża dolegliwości

Dolegliwości w ciąży – jak sobie z nimi poradzić?

Dolegliwości w ciąży… Która z nas ich nie miała. Niektóre z Was pewnie teraz przeżywają te ciemniejsze strony oczekiwania na maleństwo. Mimo, że mdłości, nudności, wymioty, bóle kręgosłupa, obrzęki czy zgaga potrafią spędzić sen z powiek, to jednak wszystko da się przeżyć. Wystarczy odrobina cierpliwości i kilka sprytnych domowych sposobów. Dolegliwości w ciąży zawsze były, dlatego warto się z nimi oswoić. Poza tym, większość z nich jest przejściowa. Oczywiście nie mówię tu o skrajnych przypadkach, które wymagają konsultacji z lekarzem, ale o typowych „normalnych” przypadłościach ciężarnych, które powstają w wyniku zmian hormonalnych. Jak sobie z nimi radzić? Oto kilka sprawdzonych rozwiązań 😊

Zgaga w ciąży

Dolegliwości w ciąży typu zgaga nie należą do groźnych, ale na pewno zaliczają się do nieprzyjemnych. Wiele kobiet dopiero będąc w ciąży styka się ze zgagą. Dyskomfort powodowany jest zmianami hormonalnymi i fizycznymi, jakie zachodzą w organizmie przyszłej mamy. Mimo, że zgaga w ciąży nigdy nie znika całkowicie, to jednak sukcesywnie można zminimalizować jej objawy. W jaki sposób? Przede wszystkim należy unikać kwaśnych i ostrych potraw, czekolady i słodkich napojów gazowanych. Te ostatnie mogą też powodować nieprzyjemne wzdęcia, więc warto całkowicie je wyeliminować ze swojego menu. Zgaga w ciąży nie powinna być dokuczliwa, jeśli będziesz jeść mniej a częściej. Zamiast trzech dużych posiłków, zjadaj 5 mniejszych. Co jeszcze? Na pewno warto powstrzymać się przed podjadaniem przed snem. Wyłącz z diety produkty, które powodują dyskomfort żołądkowo-jelitowy, a więc smażone i tłuste dania, pikantne przyprawy, cukier, kawę i herbatę. Pomocne może być także spanie z głową uniesioną na około 20cm. Ulgę przyniesie picie herbatki z imbiru, korzenia mniszka lekarskiego lub rumianku.

Ból brzucha w ciąży

Dolegliwości w ciąży typu ból brzucha należą do tych, które najbardziej budzą niepokój. O ile ból brzucha w ciąży nie jest silny i nie pojawia się często, nie musi wzbudzać lęku.  Delikatne bóle to reakcja naturalna. Wynikają one z rozciągania się więzadeł, na których umocowana jest macica. Nierzadko są też spowodowane szybko narastającymi poziomami hormonów, które powodują obrzęk narządów wewnętrznych. Jak sobie pomóc? Gdy boli brzuch warto zadbać o odpoczynek. Pomocna będzie ciepła (nie gorąca) kąpiel oraz relaks w pozycji leżącej. Na delikatny ból brzucha w ciąży pomocne będą również łagodne środki rozkurczowe. Oczywiście, zanim sięgniesz po jakikolwiek lek, powinnaś skonsultować się z lekarzem prowadzącym. Uwaga! Bardzo silny ból brzucha w ciąży może świadczyć o stanie zagrażającym zdrowiu, a nawet i życiu dziecka. Jeśli towarzyszą temu inne niepokojące objawy, jak zwiększona wydzielina w pochwie, bóle krzyża, krwawienie czy wręcz odejście wód płodowych, trzeba natychmiast jechać do szpitala.

dolegliwości w ciąży

Mdłości w ciąży

Typowe dolegliwości w ciąży to także mdłości. Większość przyszłych mam zgodnym głosem przyznaje, że nudności należą do najbardziej wykańczających przypadłości ciężarnych. Niestety, mdłości w ciąży nie da się uniknąć. Można jedynie zminimalizować ich intensywność. W jaki sposób? Przede wszystkim – lekkostrawna dieta. Zanim jeszcze wstaniesz rano z łóżka, zjedz banana, kilka biszkoptów lub jajko na twardo. Nigdy się nie spiesz. Każdy kęs przeżuwaj długo i powoli. Jeśli to tylko możliwe, po każdym posiłku poleż chwilkę i odpocznij. Jedz częściej ale mnie tak, żeby nie obciążać układu pokarmowego. Staraj się również nie doprowadzać do silnego uczucia głodu. Niski poziom cukru w organizmie, tylko wzmaga mdłości. Unikaj tłustych i smażonych potraw. Staraj się unikać słodyczy. Mdłości w ciąży możesz też zminimalizować popijając herbatkę imbirową lub sięgając po imbirowe pastylki. Imbir znany jest ze swoich właściwości przeciwwymiotnych, więc na pewno Ci nie zaszkodzi. W momencie, kiedy cierpisz na torsje, pamiętaj o uzupełnianiu płynów. I jeszcze jedno – zredukuj poziom stresu do minimum, zadbaj o solidny odpoczynek i dobrze się wysypiaj.

wymioty w ciąży

Śluz w ciąży

Kolejna sprawa, która potrafi zaniepokoić przyszłe mamy – śluz w ciąży. Czy faktycznie jest się czym martwić? Śluz to normalny fizjologiczny objaw, który zabezpiecza przed infekcjami nie tylko przyszłą mamę, ale również rozwijające się w niej dziecko. Zdrowy śluz ma barwę białawą lub lekko żółtą. Może też być bezbarwny, a już na pewno powinien być bezwonny. Niepokój powinien wzbudzić śluz o barwie brunatnej lub zielonkawej. Jeśli do tego dochodzi nieprzyjemny zapach i świąd, warto udać się do lekarza.

Zaparcia w ciąży

Kolejna męcząca dolegliwość to zaparcia. Pojawiają się one na skutek mniej aktywnego stylu życia, a przede wszystkim na skutek zachodzących w organizmie zmian hormonalnych. Zaparcia zazwyczaj pojawiają się już na początku ciąży. Całe szczęście w łatwy sposób można im zaradzić. Przestrzegając kilku prostych zasad, zminimalizujesz dyskomfort. Przede wszystkim zadbaj o to, aby w Twoim codziennym menu gościły produkty bogate w błonnik, np. owoce i warzywa, pełnoziarniste pieczywo, ciemny ryż i makaron. Działają one na jelita niczym miotełka i skutecznie wymiatają z nich niestrawione resztki pokarmowe. Postaraj się być aktywna każdego dnia. Jeśli tylko zdrowie Ci na to pozwala, zapisz się na basen lub jogę. Możesz też spacerować lub trenować marszobiegi. Poza tym, pij dużo wody.

dolegliwości w ciąży

Wzdęcia w ciąży

Kolejna męcząca przypadłość przyszłych mam – wzdęcia. Za pojawieniem się wzdęć w ciąży stoi hormon progesteron. To przez niego nasze jelita stają się leniwe, a perystaltyka ulega spowolnieniu. Jak rozwiązać problem? Przede wszystkim należy unikać spożywania obfitych posiłków oraz zjadania produktów działających wzdymająco: bobu, brokułów, grochu, fasoli, itp. Każdy posiłek należy zjadać na spokojnie, bez pośpiechu, dokładnie przeżuwając kęs za kęsem. Wiem, że nie jest to proste, ale można się tego nauczyć! Na wzdęcia w ciąży dobrze sprawdzi się też joga, która działa relaksacyjnie i pozwala wyćwiczyć odpowiednią technikę oddechową. Nie bez znaczenia jest też aktywność fizyczna,

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.