Ciąża to szczególny okres, szczególnie zatem o siebie dbajmy, walcząc z dolegliwościami

Ciążą Wam zaparcia w ciąży?

Zaparcia to dolegliwość przykra i uciążliwa, choć najczęściej wystarczy zmiana trybu życia by sobie z nimi poradzić. Dużo częściej z zaparciami zmagają się kobiety, a już prawdziwą zmorą są zaparcia w ciąży. Dlaczego i jak sobie z nimi poradzić? 

Ciążowy problem

Ciąża to szczególny okres w życiu kobiety - pamiętajmy o tym!Zasadniczo są trzy czynniki, które zwielokrotniają ryzyko wystąpienia zaparć w tym szczególnym dla kobiety okresie życia: hormony, suplementy i dziecko. Gospodarka hormonalna w ciągu 9 miesięcy podporządkowana jest zdrowemu donoszeniu ciąży i przygotowaniu organizmu kobiety do porodu. Na stale podwyższonym poziomie jest w tym okresie progesteron odpowiedzialny między innymi za rozluźnienie mięśni – rozluźnione są również (niejako przy okazji) mięśnie odpowiedzialne za przesuwanie mas kałowych w jelitach i… mamy zaparcia. Drugim czynnikiem, który może powodować zaparcia w ciąży są przyjmowane przez kobiety ciężarne suplementy bogate w żelazo – to minerał, który może powodować zagęszczenie masy kałowej utrudniając tym samym jej wydalanie z organizmu. No i sam płód, dziecko, które już za kilka miesięcy weźmiemy w ramiona – rosnąc w naszym brzuchu po prostu uciska na jelita swojej mamy, mechanicznie utrudniając ich prawidłową pracę. Nie bez znaczenia są również nasze ciążowe zachcianki i zmieniony tryb życia. Jeżeli zajadamy się czekoladą, a dodatkowo nie mamy siły, ochoty lub po prostu nie możemy (ze względów medycznych) się ruszać – stwarzamy zaparciom idealne pole do popisu.

Rozwiązanie

Pamiętajmy o piciu wystarczającej ilości wody oraz spożywaniu posiłków z błonnikiem - również w ciąży. Zapobiegajmy zaparciom. Na pewne sprawy wpływu nie mamy, musimy odpowiedzialnie podejść do zaleceń lekarskich, przyjmować zalecone suplementy (choć można wśród nich poszukać tych, które optymalnie dopasują się do naszych potrzeb nie powodując zaparć) i pogodzić się z burzą hormonów. Możemy jednak nieco ograniczyć zachcianki, które mogą mieć na nasz organizm zgubny wpływ – może zamiast czekolady, delektujmy się owocami? Zwiększona ilość błonnika w pokarmach zdecydowanie poprawi naszą zapraciową sytuację – zamieńmy więc pszenne kajzerki na pełnozoarniste pieczywo żytnie lub razowe, a do każdego posiłku zjadajmy porcję warzyw. Pamiętajmy również o przyjmowaniu wystarczającej ilości płynów – najlepiej wody oraz ziołowych lub owocowych herbat. Możemy również zapytać naszego ginekologa o dostępność leków na zaparcia, które mogą być bezpiecznie stosowane w okresie ciąży.

Byle do rozwiązania!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.